“Eén van mijn beste managers is zonet overgestapt naar de concurrentie. Hij zei dat hij zich niet gewaardeerd voelde en erkenning miste voor zijn harde werk en inzet. Ik begrijp het niet. We hebben hem begin dit jaar net een significante loonsverhoging gegeven!”

Gebrek aan waardering is één van de belangrijkste redenen waarom mensen een bedrijf verlaten. Niettegenstaande waardering weinig of niets kost, bijna geen tijd vraagt, en een grote impact heeft met langdurig positief effect.

Toch heeft waardering geven niet altijd het beoogde resultaat ondanks de goede intentie.

Heb je al ooit meegemaakt dat een medewerker slechter gaat presteren of minder moeite doet na een positieve evaluatie? Dat je iemand persoonlijk bedankt en erkent voor een topprestatie en je achteraf hoort dat die persoon bij een collega heeft geklaagd dat ze zoveel dagen had gewerkt aan die opdracht en enkel ‘bedankt’ had gekregen? Of dat iemand op het personeelsfeest in de bloemetjes wordt gezet, terwijl die persoon zich liever in het toilet zou verstoppen?

Zou het kunnen dat de goedbedoelde waardering zo niet is overgekomen omdat de ontvanger een andere “taal” spreekt dan de gever?

Deze valkuil kunnen we vermijden door onze boodschap over te brengen volgens de communicatiestijl van de ander, niet vanuit hoe wij graag willen dat er met ons wordt gecommuniceerd.

Er bestaan 4 verschillende stijlen van voorkeursgedrag en communicatie. Ieder van ons heeft een unieke combinatie van deze 4. Waardering geven volgens de stijlen kunnen we zo:

  • Mensen met de “D” of daadkrachtige stijl zijn taakgericht. Ze worden gemotiveerd door erkenning voor bereikte doelen en resultaten. Publieke waardering voor hun realisaties versterkt met een certificaat, een prijs of een persbericht, geeft hen vleugels.
  • De “I” of inspirerende stijl heeft meer behoefte aan waardering dan de andere stijlen vermits hun grootste angst afwijzing is. Een geweldige manier om hen te motiveren is door hen te waarderen voor wie ze zijn als mens meer dan voor hun geleverd werk en door hen in de spotlight te zetten. Een compliment in bijzijn van het team of een uitnodiging voor een lunch doen het altijd goed bij hen.
  • Voor mensen van de “S” of stabiele, sociale stijl is waardering voor de hulp die ze anderen, klanten of collega’s, hebben geboden hun grootste geschenk. Specifieke en discrete erkenning zonder toeters en bellen werkt het best.
  • Kwaliteit is een sleutelwoord voor mensen met de “C” of consciëntieuze stijl. Hun focus ligt op taken correct uitvoeren en daar worden ze graag om geprezen. Geef hen discrete waardering met gedetailleerde uitleg over de positieve invloed van hun werk op de productie of de systemen.

Erkenning onder vorm van een bonus of loonsverhoging is voor veel mensen een belangrijke motivator, toch gaat er niets boven een eenvoudige “dank je wel voor…” of een welgemeend compliment, zeker wanneer dit wordt gegeven in de voorkeurstaal van de ander.

Meer weten over je eigen voorkeurstaal en die van je teamleden zodat jullie voortaan met WOW-effect waarderen, neem vandaag nog contact op.